Koduj dla Polski

Hakuj Śląski Transport – Podsumowanie

17 listopada 2015 | Katowice, Hakatony, Spotkania
 

Na Hakuj Śląski Transport spotkali się aktywiści miejscy, programiści i graficy – mieszkańcy Śląska, którym zależy na wysokiej jakości transportu w regionie

Transport na Śląsku bywa problematyczny. Często, aby dostać się w inne miejsce Górnośląskie Okręgu Przemysłowego należy wielokrotnie zmienić środek transportu, jechać naokoło przez inne miasto, długo czekać na przesiadkach. Dlatego wiele osób wybiera podróż prywatnym samochodem, co prowadzi do korkowania się tras wyjazdowych oraz problemów z parkowaniem w centrach miast.

Wobec powyższego, od początku prac przyświecało nam wyzwanie – jak można by ulepszyć transport? Ciężko jednak zaproponować konkretne zmiany, jeżeli nie jesteśmy w stanie ilościowo opisać stanu obecnego – jak funkcjonuje sieć transportowa, czego oczekują od niej mieszkańcy. Skupiliśmy się więc na zbieraniu informacji, strukturyzowaniu ich oraz analizie.

Dzięki uprzejmości JakDojade.pl otrzymaliśmy zanonimizowane dane wyszukiwań połączeń komunikacją publiczną (gps od, gps do). Przetworzyliśmy je do formatu GeoJSON oraz wstępnie zwizualizowaliśmy, co możecie obejrzeć na poniższych grafikach.

Przejazdy wszystkie, kolory według odległości

Przejazdy wszystkie, kolory według odległości

Dojazdy do Bytomia

Dojazdy do Bytomia

Dojazdy do Katowic

Dojazdy do Katowic

Dojazdy do Gliwic

Dojazdy do Gliwic

 

Otrzymaliśmy także rozkłady jazdy od KZK GOP (które czekają na przetworzenie do GTFS) oraz udało nam się pobrać schemat wszystkich tras oraz położenia przystanków.

Więcej materiałów (dane, informacje jak je przetworzyć, inne ciekawe projekty) możecie znaleźć na:

Kolejne kroki jakie planujemy to:

  • ustalenie punktów węzłowych na podstawie danych z jakdojade (zebranie okolicznych punktów)
  • zagregowanie tras pomiędzy punktami węzłowymi (dzięki czemu byłoby mniej strzałek i bardziej przejrzysta mapa)
  • pokazanie faktycznych tras przemieszczania się komunikacją publiczną i samochodem, porównanie czasów wzgl. odległości
  • sprawdzenie „przymusowości” tras transportu publicznego – tzn. takie trasy, które są bardzo długie czasowo w stosunku do odległości, ale jednocześnie są jedyną opcją; analiza tych na których, wiemy że porusza się dużo pasażerów

Wspaniałe jest to, że utworzyła się grupa zapaleńców, która chce dalej pracować nad wyzwaniami związanymi z transportem. Będziemy kontynuować prace na spotkaniu we wtorek 24 listopada o 18.30 w Hackerspace Silesia(FB, Meetup). Nad analizą danych transportowych (a głównie ich zbieraniem) zajmuje się także ekipa we Wrocławiu (post podsumowujący pierwsze spotkanie, spotkania odbywają się co tydzień także we wtorki), więc liczymy na współpracę całego województwa.

Hakaton Hakuj Śląski Transport odbył  się 13 i 15 listopada 2015 roku w ramach festiwalu Art+Bits, zorganizowany wspólnie przez Medialab Katowice oraz Fundację ePaństwo.

Krzysztof Madejski

Krzysztof Madejski

Koordynuje program Koduj dla Polski, zarządza projektami technologicznymi
Inne artykuły autora

Zobacz także

Technologia i transport w inteligentnym mieście: szanse na dalszy rozwój czy wykluczenie?

Miałam ostatnio przyjemność wziąć udział w dyskusji dotyczącej inteligentnych miast (smart cities) na jednej z konferencji transportowych w Warszawie. Zostałam poproszona w ostatniej chwili, żeby zasiąść na scenie z sześcioma mężczyznami i zdywersyfikować panel. Zawahałam się, bo miałam tylko dwa dni na przygotowanie do dyskusji. Może powinnam poczuć się też nieco urażona, że zaprasza się […]

19 grudnia 2018 | Blog, Projekty

Instrukcja instalacji oprogramowania i montażu zestawu Luftdaten

Instalacja oprogramowania Luftdaten na modemie Do komunikacji z modemem należy na swój komputer ściągnąć sterowniki, zainstalować je i wgrać oprogramowanie, dzięki któremu będziemy mogli sprawdzać pomiary naszego sensora.  Poniżej instrukcja krok po kroku, jak to zrobić. KROK 1/4. Ściągnij sterowniki. Poniżej podajemy linki do sterowników dla zakupionego modelu czujnika V2 lub V3. Wybierz link, odpowiadający […]

8 grudnia 2018 | Blog, Projekty

Wyciąg z badań odnoszących się do czujnika SDS011 – Nova Fitness, który jest stosowany w zestawie Luftdaten.

Ogólnie rzecz biorąc, badania wykazały, że tanie optyczne czujniki PM mogą być skutecznymi narzędziami do monitorowania jakości powietrza atmosferycznego. Czujniki nisko-kosztowe demonstrują swój potencjał jako tani czujnik aerozolowy, który może być stosowane na obszarach, gdzie pozyskanie drogiego oprzyrządowania do monitorowania jakości powietrza może być zbyt kosztowne, gdzie istnieje pilna potrzeba monitorowania jakości powietrza ze względu […]

Partnerzy

Fundacja ePaństwo
Orange
Miasto Gdańsk
Code for Europe
Code for All
Pokaż wszystkich