W jaki sposób korzystamy ze strony internetowej Urzędu Miasta Łodzi?

10 lipca 2017 | Łódź, Blog
 

Jeden symbol odpowiada 10 tyś wyświetleń

Biuletyn Informacji Publicznej

Odwiedzający Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łódź w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 13 czerwca 2017 roku wygenerowali łącznie 2 028 011 odsłon.

Do najczęściej odwiedzanych stron należały głownie podstrony związane z organizacją Urzędu w tym informacje o komórkach organizacyjnych, danych kontaktowych, oświadczeniach majątkowych, ofertach pracy, informacjami o sprawach realizowanych przez urząd, przetargach czy informacjach dotyczących pracy Rady Miasta.

Liczba odsłon jest ściśle skorelowana z tygodniem pracy, w dni wole można zauważyć duży spadek ilości odsłon. Średnia największa liczba odsłon strony notujemy w poniedziałki, a w kolejne dni tygodnia liczba odsłon spada, w sobotę natomiast osiąga minimum.

Dobrym przykładem jest okres wielkanocny w trakcie, którego najmniej użytkowników korzysta ze strony internetowej.

Najpopularniejsze strony

Po zgrupowaniu najpopularniejszych stron możemy zauważyć, że są to głownie podstrony związane z organizacją Urzędu, w tym informacje o komórkach organizacyjnych, danych kontaktowych, ofertach pracy, informacjach o sprawach realizowanych przez urząd, przetargach czy informacjach dotyczących pracy Rady Miasta.

Można zauważyć duży udział podstron dotyczących rejestracji pojazdów (łącznie 96 962 odsłony) lub związanymi z podatkami (45 022 odsłony).

    • Podstrony związane z UMŁ, informacje o komórkach organizacyjnych, akty prawne  — 261 925 odsłon
    • Podstrony związane z ofertami pracy — 167 522 odsłony
    • Informacje o sprawach realizowanych przez UMŁ np. wydanie prawa jazdy — 165 438 odsłon
    • Oświadczenia majątkowe — 43 721 odsłon
    • Informacje dotyczące pracy Rady Miasta — 41 865 odsłon
    • Informacje dotyczące sprzedaży nieruchomości, zamówień i przetargów — 40 197 odsłon

Średni czas spędzony na najpopularniejszych stronach

Najdłużej użytkownicy przebywają na podstronach z zawierające informacje o realizowanej sprawie lub z informacjami na temat danego wydziału danym wydziale.

Współczynnik odrzuceń

Użytkownicy strony po uzyskaniu informacji o sposobie rozwiązania sprawy opuszczają stronę.

W przypadku ofert pracy, czy zamówień publicznych w większym stopniu mamy do czynienia z opuszczeniem strony po sprawdzeniu braku nowych pozycji.

 

 Strona główna Urzędu — uml.lodz.pl

Podobnie jak w przypadku Biuletynu, ilość odsłon strony głównej jest skorelowana z danym dniem tygodnia i dniami wolnymi od pracy. W ciągu omawianego okresu stronę odwiedziło 1 329 246 unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali 1 752 355 odsłon.

Do najchętniej odwiedzanych podstrony należały te związane z naborem do szkół, zawierające informacje na temat szkół, podstrona Łódź Łączy czy rewitalizacji.

Wskazana jest bardziej pogłębiona analiza zachowań użytkowników. Interesujące jest to, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie, czy są to użytkownicy powracający, którzy np. odwiedzają stronę by otrzymać informacje o nowych ofertach pracy. Zastawiające jest to, jak duża jest ilość użytkowników którzy po znalezieniu danej informacji przechodzi na inne podstrony.

W statystkach możemy zauważyć stosunkowo małe zainteresowanie aktualnościami. Głównym celem użytkowników jest uzyskanie informacji. Porównajmy samą ilość odsłon podstrony Wydziału Praw Jazdy i Rejestracji Pojazdów (54 445) do liczby odsłon podstrony dotyczącej Budżetu obywatelskiego (10 608). Widząc taką różnicę można było by zastanowić się w jaki sposób zachęcić użytkowników do zapoznania się także z innymi informacjami np.: trwającymi konsultacjami lub planowanym budżetem.

W przypadku osób, które poszukają pracy i powracają na stronę Urzędu w celu zapoznania się z aktualnymi ofertami pracy, ułatwieniem mogło by być stworzenie prostego systemu powiadomień e-mailowych o nowych ofertach. Można także uprościć proces szukania informacji poprzez np. stworzenie Łódzkiej wersji portalu Honolulu Answers.

Otwartą kwestią jest to, w jaki sposób najlepiej ułatwić mieszkańcom dostęp do informacji oraz w jaki sposób dzięki technologi włączać ich w działanie.

Link do danych: https://dstanowski.github.io/other/medium.com/statystyki_uml/readme.txt

Artykuł pierwotnie ukazał się na medium.com/@dawid.stanowski

Zdjęcie główne – By Jarosław Klamka (Own work) CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Dawid Stanowski

Inne artykuły autora

Zobacz także

Jakie zbiory danych „rowerowych” są dostępne w Polsce?

Przedstawiam wam bardzo skrótowo zbiory danych, z których można korzystać w kontekście rowerowym. Jak zobaczycie, jest tego sporo i są to różnorodne zbiory.  Poniższy zestaw został zebrany na potrzeby hackathonów organizowanych jako część Allegro Tech Days przy okazji akcji Kręć Kilometry Fundacji All for Planet. Stanowi pomoc dla uczestników tego wydarzenia, aby nie musieli przeszukiwać […]

10 lipca 2017 | Łódź, Blog

W jaki sposób korzystamy ze strony internetowej Urzędu Miasta Łodzi?

Biuletyn Informacji Publicznej Odwiedzający Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łódź w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 13 czerwca 2017 roku wygenerowali łącznie 2 028 011 odsłon. Do najczęściej odwiedzanych stron należały głownie podstrony związane z organizacją Urzędu w tym informacje o komórkach organizacyjnych, danych kontaktowych, oświadczeniach majątkowych, ofertach pracy, informacjami o sprawach realizowanych przez urząd, […]

7 lipca 2017 | oferty pracy, Blog

Szukamy programisty do projektów Fundacji ePaństwo

PROGRAMISTA PHP Fundacja ePaństwo od 5 lat otwiera różne zasoby danych publicznych i bezpłatnie udostępnia je obywatelom, działa na rzecz przejrzystości instytucji publicznych i zaangażowania obywatelskiego. Prowadzimy największy w Polsce serwis otwartych danych http://mojepanstwo.pl, organizujemy konferencję Personal Democracy Forum, prowadzimy spory sądowe dotyczące dostępu do informacji publicznej, współpracujemy z administracją publiczną zarówno na szczeblu centralnym […]

Partnerzy

Pokaż wszystkich