W jaki sposób korzystamy ze strony internetowej Urzędu Miasta Łodzi?

10 lipca 2017 | Łódź, Blog
 

Jeden symbol odpowiada 10 tyś wyświetleń

Biuletyn Informacji Publicznej

Odwiedzający Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łódź w okresie od 1 stycznia 2017 roku do 13 czerwca 2017 roku wygenerowali łącznie 2 028 011 odsłon.

Do najczęściej odwiedzanych stron należały głownie podstrony związane z organizacją Urzędu w tym informacje o komórkach organizacyjnych, danych kontaktowych, oświadczeniach majątkowych, ofertach pracy, informacjami o sprawach realizowanych przez urząd, przetargach czy informacjach dotyczących pracy Rady Miasta.

Liczba odsłon jest ściśle skorelowana z tygodniem pracy, w dni wole można zauważyć duży spadek ilości odsłon. Średnia największa liczba odsłon strony notujemy w poniedziałki, a w kolejne dni tygodnia liczba odsłon spada, w sobotę natomiast osiąga minimum.

Dobrym przykładem jest okres wielkanocny w trakcie, którego najmniej użytkowników korzysta ze strony internetowej.

Najpopularniejsze strony

Po zgrupowaniu najpopularniejszych stron możemy zauważyć, że są to głownie podstrony związane z organizacją Urzędu, w tym informacje o komórkach organizacyjnych, danych kontaktowych, ofertach pracy, informacjach o sprawach realizowanych przez urząd, przetargach czy informacjach dotyczących pracy Rady Miasta.

Można zauważyć duży udział podstron dotyczących rejestracji pojazdów (łącznie 96 962 odsłony) lub związanymi z podatkami (45 022 odsłony).

    • Podstrony związane z UMŁ, informacje o komórkach organizacyjnych, akty prawne  — 261 925 odsłon
    • Podstrony związane z ofertami pracy — 167 522 odsłony
    • Informacje o sprawach realizowanych przez UMŁ np. wydanie prawa jazdy — 165 438 odsłon
    • Oświadczenia majątkowe — 43 721 odsłon
    • Informacje dotyczące pracy Rady Miasta — 41 865 odsłon
    • Informacje dotyczące sprzedaży nieruchomości, zamówień i przetargów — 40 197 odsłon

Średni czas spędzony na najpopularniejszych stronach

Najdłużej użytkownicy przebywają na podstronach z zawierające informacje o realizowanej sprawie lub z informacjami na temat danego wydziału danym wydziale.

Współczynnik odrzuceń

Użytkownicy strony po uzyskaniu informacji o sposobie rozwiązania sprawy opuszczają stronę.

W przypadku ofert pracy, czy zamówień publicznych w większym stopniu mamy do czynienia z opuszczeniem strony po sprawdzeniu braku nowych pozycji.

 

 Strona główna Urzędu — uml.lodz.pl

Podobnie jak w przypadku Biuletynu, ilość odsłon strony głównej jest skorelowana z danym dniem tygodnia i dniami wolnymi od pracy. W ciągu omawianego okresu stronę odwiedziło 1 329 246 unikalnych użytkowników, którzy wygenerowali 1 752 355 odsłon.

Do najchętniej odwiedzanych podstrony należały te związane z naborem do szkół, zawierające informacje na temat szkół, podstrona Łódź Łączy czy rewitalizacji.

Wskazana jest bardziej pogłębiona analiza zachowań użytkowników. Interesujące jest to, w jaki sposób użytkownicy poruszają się po witrynie, czy są to użytkownicy powracający, którzy np. odwiedzają stronę by otrzymać informacje o nowych ofertach pracy. Zastawiające jest to, jak duża jest ilość użytkowników którzy po znalezieniu danej informacji przechodzi na inne podstrony.

W statystkach możemy zauważyć stosunkowo małe zainteresowanie aktualnościami. Głównym celem użytkowników jest uzyskanie informacji. Porównajmy samą ilość odsłon podstrony Wydziału Praw Jazdy i Rejestracji Pojazdów (54 445) do liczby odsłon podstrony dotyczącej Budżetu obywatelskiego (10 608). Widząc taką różnicę można było by zastanowić się w jaki sposób zachęcić użytkowników do zapoznania się także z innymi informacjami np.: trwającymi konsultacjami lub planowanym budżetem.

W przypadku osób, które poszukają pracy i powracają na stronę Urzędu w celu zapoznania się z aktualnymi ofertami pracy, ułatwieniem mogło by być stworzenie prostego systemu powiadomień e-mailowych o nowych ofertach. Można także uprościć proces szukania informacji poprzez np. stworzenie Łódzkiej wersji portalu Honolulu Answers.

Otwartą kwestią jest to, w jaki sposób najlepiej ułatwić mieszkańcom dostęp do informacji oraz w jaki sposób dzięki technologi włączać ich w działanie.

Link do danych: https://dstanowski.github.io/other/medium.com/statystyki_uml/readme.txt

Artykuł pierwotnie ukazał się na medium.com/@dawid.stanowski

Zdjęcie główne – By Jarosław Klamka (Own work) CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Dawid Stanowski

Inne artykuły autora

Zobacz także

23 listopada 2017 | Blog, Warszawa

4 instytucje kultury w konkursie na najlepszą cyfrową innowację!

Aplikacja do muzealnego selfie, gra mobilna i paragrafowa, interaktywne narzędzie webowe – to projekty biorące udział w konkursie na najlepszą cyfrową innowację dla kultury! Projekty zostały stworzone przez Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Warszawy, Muzeum Historii Polski i Ośrodek KARTA. Nagrodą w konkursie jest pełne finansowanie wdrożenia projektu. Głosowanie Internautów trwa do 26 listopada. Organizatorem […]

25 sierpnia 2017 | Blog, Hakatony

HackSilesia #3 – For Better Communities

Już tylko kilka ostatnich miejsc zostało dla chętnych, którzy i które zechcą wziąć udział w niezwykłym hackatonie organizowanym przez Hackerspace Silesia oraz Woman in Technology 8-9 września w Katowicach.

1 sierpnia 2017 | zbiory danych, Hakatony, Poznań

I hackathon z serii Allegro Tech Days

W dniach 15-16 lipca tego roku w Poznaniu odbył się pierwszy hackathon czyli 24 godzinne programowania w celu rozwiązania jakiegoś problemu. Event zorganizowany przez Fundacje Allegro „All for Planet” jako pokaz dla miast startujących w Kręć Kilometry. Miałem przyjemność bycia mentorem od wykorzystania danych rowerowych. Pomagałem też uczestnikom, wyciągać dane z różnych źródeł czy też […]

Partnerzy

Pokaż wszystkich