Metro dla Wszystkich podczas nocy muzeów

Metro dla Wszystkich podczas nocy muzeów

14 maja 2016, podczas Nocy Muzeów, w siedzibie Narodowego Instytutu Audiowizualnego odbyły się warsztaty projektowania aplikacji mobilnych. Przeznaczone były dla osób zainteresowanych ulepszeniem i rozwojem aplikacji mobilnej Metro dla wszystkich i społecznego serwisu internetowego metro4all.

Współautorem wpisu jest Sylwia Żółkiewska.

O aplikacji

Metro dla Wszystkich to aplikacja pozwalający na sprawdzenie dostępności dowolnego połączenia metrem, od wejścia do wyjścia z niego, pod kątem występowania barier architektonicznych. Jest dostępna bezpłatnie w Google Play i App Store.

Warto zaznaczyć, że w maju 2016 aplikacja mobilna Metro dla wszystkich znalazła się w 10 najbardziej potrzebnych Warszawiakom aplikacji mobilnych.

Przebieg warsztatów

Celem warsztatów było wspólne zastanowienie się, co można ulepszyć w serwisie, a co w aplikacji mobilnej. Uczestnicy testowali aplikację mobilną i serwis w terenie – wybrali się na wspólny spacer do pobliskiego Metra Służew.

Następnie wspólnie zastanawiali się co w aplikacji jest najbardziej wartościowe i funkcjonalne, a co należałoby poprawić. Wypracowane zostały nowe rozwiązania i wskazówki dla programistów. Zależało nam na tym, by w nowym projekcie uwzględniony został punkt widzenia użytkowników, dlatego nad rozwiązaniami pracowaliśmy uwzględaniając metodę projektowania nastawioną na użytkownika (User-Centered Design).

W warsztacie wzięły udział głównie osoby poruszające się na co dzień metrem: rodzice, dzieci, rowerzyście, sąsiedzi NInA, a także graficy, projektanci, programiści. W grupie zabrakło niestety osób z niepełnosprawnościami, ale ich punkt widzenia starała się przedstawić Eliza Gryszko, która zajmuje się projektowaniem uniwersalnym.

Uczestnicy warsztatów zgodnie uznali, że bardziej potrzebna i użyteczna jest aplikacja mobilna niż serwis internetowy. Stało się tak być może dlatego, że serwis w formie online nie spełniał zupełnie swojej funkcji. Nie dawał możliwości lokalizacji, w stosunku do aplikacji pozbawiony był kluczowych funkcji – pewne elementy nie działały.

Wizja i grupy docelowe

Wizja aplikacji online została sformułowana w następujący sposób:

Aplikacja ‘Metro dla wszystkich’ to łatwa w użyciu, nowoczesna i estetyczna aplikacja mobilna, która informuje osoby mające trwały lub tymczasowy problem z przemieszczaniem się o barierach architektonicznych występujących w metrze.

Zostało wskazanych 5 głównych grup użytkowników aplikacji:

  1. Rowerzyści
  2. Rodzice z małymi dziećmi/ z wózkami
  3. Osoby z ograniczeniami ruchowymi (np. o kulach, o lasce, także starsze)
  4. Osoby niepełnosprawne (np. jeżdzące na wózkach) i ich opiekunowie
  5. Osoby przyjezdne i Warszawiacy z ciężkim bagażem